Terecht klagen bij apotheker

 

 

Deze brief schreef ik in het Brabants Dagblad van 20 augustus 2016. 

 

Apotheker

 

Mijn vrouw en ik weten nog wat we doen, we staan opgewekt in het leven en zijn vaste klanten van de apotheker. Maar we zijn ook klanten zoals die waar de apothekers (BD 13 augustus) uit Rosmalen moeilijkheden mee krijgen. Klanten die bij de apotheker niet het voorgeschreven medicijn krijgen, maar pillen met een andere naam, andere grootte, andere verpakking. En die daar over klagen, soms uit machteloosheid in bewoordingen die ze niet willen.  Je moet maar geloven dat die medicijnen dezelfde werking hebben als die waar je aan gewend bent. De apotheker zegt machteloos te zijn omdat de zorgverzekeraar bepaalt welke medicijnen hij moet geven wil hij de kosten vergoed krijgen. Het komt er op neer dat de arts een medicijn voorschrijft, maar dat de apotheker die niet mag geven omdat de zorgverzekeraar dat niet wil. Maar wat is dan de rol van de arts ?    

 

Nog afgezien van de bijwerkingen die het nieuwe medicijn kan veroorzaken, kan een gevolg zijn dat patienten in verwarring bij het innemen van het medicijn grijpen naar het verkeerde doosje, gewend als ze zijn aan een verpakking van een andere grootte, een andere kleur. En wat kan dat veroorzaken ?

 

Voor zover wij weten overkomt ons dat nog niet. We vrezen het ook niet. Maar we willen niet dat een verzekeraar bepaalt wat wij moeten slikken. Is daar iets aan te doen ?